You made my day!

Idag är en annan dag.

Glädje, det är viktigt :D
Många undrar hur jag lyckas vara så positiv till det mesta i livet och orkar med så mycket... 
Jag blir jätteglad för småsaker, som tex när mina klasskompisar säger hejdå eller när jag ska träffa en kompis på stan osv. Jag får så kallade glädjeryck, bara av att någon pratar med mig. Som när Elin pratade med mig i korridoren t ex.
Glädjen går ut i hela kroppen och utlöses av ett glädjeskrik i form av "Iiiiih". 
När någon visar att jag finns på ett eller annat vis känner jag av den glädjen. =)
   Det har nog med att göra, att jag var en ensamvarg förut och inte haft så många vänner. Läste böcker och umgicks med släkten mest. Men på högstadiet var det en bra vän till mig, som är väldigt utåtriktad och framåt, som gjorde mig till än mer öppen person, och nu saknar jag lätt gemenskap när jag är ensam...

Det borde vi alla tänka på, om vi ser någon som har ngt snyggt klädesplagg eller någon snygg frisyr osv, att säga det. Bara att hälsa, kan göra någons dag. Att få någon att tänka "you made my day" av något man sagt eller gjort är något vi alla borde sträva efter!

Haha, ja så djupt har jag gått i mina tankar idag, men nu ska vi in på annat....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alla olika typer av människor och varför vi gör som vi gör osv är jag intresserad av. Idag på ARL:en fick vi olika roller tilldelade som vi skulle "spela" i grupper som vår lärare delade in oss i. 
 
Det var 4 st olika slags personligheter vi skulle leva upp till, då läraren försökte ge oss, en motsats av oss till de flesta.
Jag blev en C person, vilket var rätt så mycket emot mig...

Jag har väldigt svårt för sociala sammanhang och tycker inte om att bli ihoptvingad med någon då det gör mig så osäker som person. Jag är ofta tystlåten om någon annan är pratsam, men om det är tyst brukar jag bryta tystnaden. Fast det beror ju på vilka slags mäniskor man hamnat med förstås.
(Om fallet inte är så att jga känner de andra mycket väl, då är jag ofta social och är svår att få tyst på...)

I alla fall så som C personen är, för att citera:
"Du är en person som tar lite lätt på skolarbete. Du försöker glida undan från uppgifter och tar inte på dig mer än nödvändigt (frivilligt). Du småpratar gärna om annat när de andra försöker jobba, t ex vad som gjordes i helgen, vad du ska göra efter skolan."

Jag brukar svamla om onödiga o knäppa ting, när jag känner mig trygg och säker med dem jag umgås med, så då passar ja väl in i den personen ibland.
Annars är jag nog mer B, "Du är en ganska tystlåten person som tycker det är ganska jobbigt att jobba i grupp och prata inför andra. Du tycker att det är svårt att tycka saker och att framföra dina egna åsikter. Du visar en del intresse för uppgiften, men säger alltså inte så mycket i det övriga som diskuteras. Du låter någon annan i gruppen ta kommandot! Du gillar snarast att bli tilldelad uppgifter och att jobba från instruktioner av någon annan som taigt på sig en ledarroll. Vid frågor är dina typiska svar 'Jag vet inte, vad tycker ni andra?' eller ' Det blir/låter jättebra'."

Jag vet mycket väl att jag inte är någon av en ledarroll och det mesta stämmer in bra på mig, men att jag har svårt att tycka saker, stämmer inte riktigt. Det är mer att jag låter dom tala, som vill tala. Jag pratar bara om de andra vill att jag ska göra det, om dem ber mig. Fast då måste det ju vara något av intresse, som man HAR åsikter om också, förstås.

C, rollen ja fick, var för mig den allra svåraste att vara. Eftersom då känner jag att jag inte riktigt vet vad jag ska säga och när, då om jag vore A, eller D, är det mer i stil med att bara prata på och ignorera om någon annan  vill prata, på ett annat vis.

A: "Du är en person som tar kommandot och drar upp strategierna. Du gillar att styra och ställa samt bestämma. Du tar alltså en ledande roll och delegerar en hel del uppgifter, men tar också på dig en hel del uppgifter själv. Det är inte alltid du lyssnar på de andra i gruppen, utan tycker snarare att du har mer rätt än de andra. Du styr gruppen mot de gemensamma målet och vägleder de övriga gruppmedlemmarna."
D: "Du är en mycket ambitiös person med höga mål. Du gillar att ha koll på läget! Du gillar grupparbete om du själv får välja arbetskamrater. På denna gruppkonstellation ser du med viss skepsis eftersom vissa i gruppen inte har samma ambitionsivå som dig själv. Du inser att du måste ta på dig en hel del om det ska bli gjort något i gruppen."

Jag känner även att jag är lite av en D-person inuti mig, då jag jobbar bäst med de som jag känner mig och jag har lättast att få saker gjort, om det är fler som är på min nivå och kan stötta mig, och vi kan arbeta gemensant utan att börja tjafsa. 
 
Vad tror/tycker ni, att ni själva är som person? =) *kommentera gärna*

Kommentarer
Postat av: Melinda

Jag förstår dig, det där att du blir så glad. Det kan bli så när man har varit ensam och känt sig instängd länge. Kroppen och sinnet skriker efter SOCIAL STIMULANS!!



Jag vet inte riktigt vilken persontyp jag skulle kalla mig själv. Jag beter mig väääldigt olika i olika sammanhang. Jag kan också välja ibland, hur jag vill vara. Typ bestämma mig för att ja okej, idag ska jag vara jävligt utåtriktad. Men om någon annan FÖRVÄNTAR SIG att jag ska vara det, då kan det hända att jag blir mer tillbakadragen. Det där beror också lite på hur jag för tillfället mår. Och om jag känner mig bekväm med någon människa eller inte... Jag blir nog mer osäker tillsammans med osäkra personer och mer bestämd med bestämda personer. Öhhh :) Eller nä, tvärtom kan det också vara! Ofatre, tror jag faktiskt. Så som du skrev. Om någon pratar på som fan kan jag bli totala motsatsen, mest lyssna... Och sedan om någon inte snackar, då snackar jag på utav bara helvete. Hähähä.



Eftersom jag beter mig så olika i olika sammanhang är jag helt säker på att vissa tror att jag är en tyst liten mus som inte har något att säga om någonting. Och att andra tror att jag aldrig kan hålla käften eller att jag är rent ut sagt galen.

2008-09-30 @ 22:22:58
URL: http://metrobloggen.se/mindy

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0