Lärare, känslor för elev

Jag hade kommit hem först, som vanligt, plockade upp posten och lade den på köksbordet. Hungrig som jag va, satte jag mig och åt lite och kollade genom posten. Pappa hade fått en Lärarnas tidning jag skummade igenom. Kom till ett uppslag där det stod om lärare som blir kära i deras elever.

Som skolelev själv vet jag att kompisar brukar tycka lärare är snygga och till och med blir kära ibland, men detta ar något nytt för mig.
Att lärare blir kära i elever ibland och tycker dem är snygga. Att vissa inte kan ungå att attraheras och/elelr känna sig smickrade.
Ska ta citat från artikeln:
"De är unga, snygga, intelligenta, vältränade, har livets alla möjligheter framför sig och livet leker. Hur kan man INTE attraheras av dem?"

"Trots att personen framför mig inte var en flicka längre, utan en vuxen kvinna, och trots att jag starkt kunde identifiera mig med henne och kände någon form av attraktion mellan oss, vi var onekligen i en lärare-elev-relation, i vilken jag hade maktposition och alltså ett ansvar. Jag förklarade för henne att jag tyckte hon var en helt fantastisk tjej, och om det hade varit en annan situation, och inte så stor åldersskillnad mellan oss, skulle det mycket väl kunna bli vi två, men att vi nu bara kunde umgås som vänner"

Trodde bara sånt här hände i böcker/film... Har förut inte ens tänkt tanken på att lärare faktiskt kan bli kära i elever, precis som elever blir kära i lärare!  Det har aldrig fallit mig in, men självklart är de precis som alla andra mäniskor med känslor och man kan ju inte styra sina känslor, precis som någon yttrade sig om i ngn av alla artiklar i ämnet "Kär i en elev- vad ska jag göra?".

Väldigt intressant att läsa om faktiskt. =)

Denna kväll har jag drogat grease-musik efter 21 dårå^^
Tack o hej, de va allt för mej ;O


Kommentarer
Postat av: mindy

Kan man verkligen bli KÄR i en elev? Jag menar, hinner man bli det? Attraherad, det kan jag tänka mig, småförälskad, kanske det. Men kär!? Oftast befinner sig ju lärare i klasser med en massa elever. Hinner man verkligen knyta an till någon viss person sådär speciellt, tänker jag. Lära känna varandra, krävs inte det för att man ska bli upp över öronen KÄR? Äh... Alla har väl olika definitioner av kärlekskänslor och jag håller med dig om att artikeln verkade intressant.



Det här fick mig förresten att tänka på en bok som jag läste i somras. Räcker det om jag älskar dig? av Katarina von Bredow. Tjejen som den boken handlar om blir kär i sin lärare.. och läraren blir kär i henne.

2008-09-07 @ 16:55:26
URL: http://metrobloggen.se/mindy
Postat av: Alexxz

OMY!

Att läraren blir kär, brukar va tvärtom ja..

OMG!!!

2008-11-26 @ 15:25:47
URL: http://alexxxizzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0