Sista dagen

Meningen med livet

I många böcker och filmer tar de upp vad som är meningen med livet. I liftarens guide till galaxen bland annat. Svaret i den boken blir de som uindrade väldigt besvikna på, och förstår inte vad han de fick svar av menade med det. De känner att den otåliga inväntan på svaret inte var värd något, man kan känna på sig att de ångrar att de frågade. Fast de vile ju så innerligt veta.

Är man den romantiska typen skulle man säga "att älska" är vad livet går ut på. Som buddhist tror man på att nå upplysningen som livets mening, nördar inom matematik kanske svarar att svaret är att lära sig så många decimaler på Pi som möjligt. Ja, alla har vi olika svar grundade på våra tro och egna erfarenehter.
"Vad är meningen med livet?" Den frågan har de allra flesta ställt sig själv ett fleratl gånger, Jag vågar säga att vi alla har funderat kring livets och dess betydelse. För vi alla kommer i svackor då och då, då man undrar "Varför lever jag?" Vad gör jag för nytta i livet?"

Om du skulle frågat mig när jag var 5 år skulle jag ha svarat "att bli brandman" med en seriös röst, för det var vad jag var inne på då, Jag var helt galen i brandbilar och brandmänn och jag skulle absolut bli en själv och ha egna bandbilar. Många år i rad önskade jag mig ständigt nya brandbilar, både i födelsedagspresent, namnsdagpresent och julklapp, ja när än folk undrade vad jag ville ha. När jag var tio skulle jag förmodligen sagt något i stil med "kärlek".
När jag var runt 12 år och vi i min familj diskutera kring detta utifrån böcker vi hade läst (ja min familj var och är vi alla läslusar), så skulle jag finurligt ha svarat "meningen med livet är att söka meningen med livet", och med det menade jag att vi alla hade olika meningar med livet och vi var tvugna att söka redan på det själva genom att leva livet.  
Nu idag vet jag inte om jag har något konkret svar om någon skulle fråga mig. Däremot tror jag att livet, det har vi fått av den enkla andledningen att vi ska leva ut det på bästa sätt, njuta av det vi gillar och fokusera på det bra i livet, tränga undan och mosa det dåliga som existerar.

Säg ja till livet och sluta försöka fundera ut logiska eller krånglande svar på vad meningen med livet är, lev bara livet som du vill det så blir det bäst!


Nu innan den sista veckan då jag har pluggat för fullt var jag borta från en del lektioner för att jag var sjuk och inte heller mådde bra psykiskt då farfar mådde riktigt dåligt. Så jag har haft i uppgift att skriva 1-2 krönikor att lämna in till min Text-lärare. Förutom städningen så har jag lagt den läxan längst ner på prioriteringslistan, så det enda jag hade var en kort, oengagerad och ofärdig krönika tills idag. Idag var nämligen sista dagen att lämna in, om jag skulle ha den inlämnad i tid.

Därför fick jag imorse sätta mig ner vid datorn och försöka skriva en krönika. Jag har aldrig gjro det förut, så jag vet inte ens om det vart så krönikelikt, men jag hoppas min lärare godkänner den, och även min andra som jag gjorde klar förut idag. Tog mig till skolan strax innan elva för att lämna in dem i hans lärarfack och även lämna in min lapp om att avstå från Naturkunskapen till rektorn.

Tänkte det var bäst att komma strax innan elva, då lärararna sedan ska ha utvärdering. De som hade skola idag gick bara halvdag. Jag och min klass hade flyt då vi inte börjar förren efter elva på torsdagar, och lektionerna bara skulle pågå fram till klockan elva idag på grund av lärarnas utvärdering.

Nu är det bara en timme kvar till Fredrick kommer tillbaka hem igen, räknar minuterna... Alexx'z ligger och halvsover här i soffan också. Hon ska få gå hem och fortsätta sova hos mig sedan, för jag måste städa och ska även slå in paket. Känner att jag behöver få det gjort. Visserligen har jag en och en halv julklapp kvar att köpa till julafton... Just det måste ringa min syster och prata ihop mig lite. Ska även prata med brorsan. 

Tack och hej för mig, mina ögon orkar inte hålla sig öppna länge till för att skriva bokstäverna i rätt ordningsfljd att bilda rätt ord.......


Kommentarer
Postat av: sandra

Jag orkade inte läsa allt men det sista lät mys:)

2008-12-18 @ 11:37:56
Postat av: GalenFlikka

"tränga undan och mosa det dåliga som existerar"





Haha diggar den meningen ;)

2008-12-18 @ 17:19:35
URL: http://galenflikka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0